Portfolio

Lees over ons werk voor:

iCONNECT

Herpositionering aan de hand van personas

iCONNECT is een online applicatie die er voor zorgt dat efficiënt en effectief gebruik wordt gemaakt van social media kanalen. Door geautomatiseerd informatie te zoeken en te delen zorgt de applicatie ervoor, dat er zeer gericht en snel interactie en verbinding met relevante contacten kan worden aangegaan.

Over de opdracht:

Deze opdracht kent een wonderlijk verloop. Origineel luidde deze eigenlijk: ‘herpositioneer het merk iMONITORING’. De gelijknamige firma uit Lelystad stond aan het begin dit jaar voor de introductie van nieuwe engagementmogelijkheden binnen het bestaande pakket. Dit vonden zij een goed moment om de positionering van het merk te heroverwegen.

Werken met personas

Aan de hand van personasis is verkend welke oplossingen door de nieuwe software mogelijk zijn en voor wie dit nut heeft. Hiermee legden we al snel een grote, nieuwe groep van potentiële gebruikers bloot. Een groep met specifieke behoeften die behoorlijk afweken van de andere personas. De groep was dusdanig groot dat besloten werd om deze nieuwe functionaliteit als apart merk, gericht op deze nieuwe doelgroep, naar de markt te brengen.

Alles draait om de eenvoud

Totdat we vanuit de personas naar verschillende oplossingen voor specifieke gebruikers gingen kijken werd de monitoring- & engagementsoftware steeds als geheel genomen. Dit betekende voor gebruikers dat zij van alle beschikbare functionaliteit eerst de kennis op moesten doen, voordat ze een deel ervan gericht konden toepassen. Maar wat nu als de gebruiker bijvoorbeeld niet geïnteresseerd is in wat er over zijn merk wordt gezegd, maar dat hij liever werkt aan de zichtbaarheid ervan? De specifieke behoefte voor menig starter of ZZP’er is: gericht kunnen zoeken naar potentiële opdrachtgevers, met hen in contact komen en in zo min mogelijk tijd er voor zorgen zichtbaar te worden en te blijven.

Nieuw merk: nieuw logo

De nieuwe doelgroep wordt nu bediend via een aparte website zodat zij zich directer aangesproken zullen voelen, omdat het nut van de geboden oplossing heel duidelijk is. Dit maakt het starten met de applicatie laagdrempeliger. Ten behoeve van de communicatie is door Jason Diependaal van hitman.nu een nieuw logo ontwikkeld dat het gemak, de eenvoud en de doeltreffendheid van de applicatie moet illustreren.

iConnect logo

De combinatie van het logo en de merkbelofte: “Vind en verbind je met relevante volgers” communiceren samen op krachtige wijze waarom en hoe iemand baat heeft bij deze online applicatie. iConnect helpt gebruikers namelijk om eenvoudig relevante volgers te vinden en deze aan zich te binden. Op basis van een Twitteraccount en RSS-feeds kan content worden verzameld, kunnen berichten worden klaargezet en volgers worden gevonden en verbonden.

Een mooie uitkomst van een opdracht voor het herpositioneren van een merk: een compleet nieuw merk voor een duidelijke (en behoorlijk grote) doelgroep als bijvangst.

Jouw service ook als merk neerzetten?

Lees hier meer...

“Eric heeft ons goed geholpen met de herpositionering van iMonitoring. Samen met hem zijn de afnemers inzichtelijk gemaakt door te werken met personas. Deze zijn na de brainstorm uitgewerkt waardoor er een goed positionering kon worden vertaald naar een sterke pay-off.”

Tessa Diependaal

Online monitoring adviseur & mede-eigenaar, iMonitoring

Ander werk

Selecteer een categorie of merk