Merkontwikkeling

Overtuig op basis van het belangrijkste nut: 'What's in it for them?'

Merkpositionering is durven kiezen

Een sterke merkpositionering geeft richting aan jouw organisatie en laat alle neuzen dezelfde kant op staan. Bovendien zorgt het ervoor dat je hele team eenduidig de merkbelofte kan communiceren en de klanten laten beleven dat dit zeker geen loze belofte is.

Benoem waar jouw merk uniek in is

Je bent zich vaak het minst bewust van de unieke kernvaardigheid van je merk/bedrijf. Dit benoemen is voor veel ondernemers lastig omdat ze er zelf teveel bij betrokken zijn. Toch is het belangrijk dat bezoekers van je bedrijf of je website jouw merk meteen goed herkennen. Ze moeten zo snel mogelijk in essentie begrijpen welk nut jouw merk hen kan bieden. 

Verwachting versus beleving

Een merkpositionering is de beste garantie dat de verwachting die jouw merk oproept ook zal worden beleefd. Des te beter jouw organisatie zich bewust is van de werkelijke verwachting van de klant des te groter de kans dat de klant dit ook zo ervaart.

Gestructureerd benoemen van de kernvaardigheid en merkbelofte

De unieke kernvaardigheid die leidt tot het nut van het merk benoemen is voor veel ondernemers lastig.
 Dit komt omdat je er als ondernemer zelf teveel bij betrokken bent daarom hebben wij een methodische aanpak ontwikkeld. Deze heeft een doorlooptijd van zes weken en zorgt voor een gefundeerde merkbelofte die staat als een huis.

Stappenplan merkontwikkeling

Stap 1: een omgevingsanalyse

Het eerste wat wij doen is een omgevingsanalyse op basis van beschikbare informatie, aan de hand van het zogenaamde model voor dienstverlening:

Dienstverleningsmarketing

Ter voorbereiding op een eerste gezamenlijke sessie worden de behoefte, de doelgroep, het merk, de diensten/producten, de relatie met de doelgroep en het dienstverleningsproces in kaart gebracht.

Stap 2: gezamenlijke werksessie

Tijdens een gezamenlijke sessie wordt de doelgroep scherper gesteld. Daarna benoemen wij een duidelijk referentiekader en inventariseren samen met jou de basiskenmerken en voordelen van jouw dienstverlening. Vervolgens benoemen we per combinatie kenmerk/voordeel het nut dat de doelgroep hiervan zal ondervinden.

Stap 3: voorbereiding enquête

De combinaties kenmerk/voordeel/nut uit de werksessie zetten wij om in stellingen met het nut als uitgangspunt. Deze stellingen worden met een 7 punts-schaal ter beoordeling voorgelegd aan een groep van geselecteerde stakeholders. Wij vragen hen de lijst van stellingen naar mate van belangrijkheid te scoren.

Stap 4: analyse enquête

De ervaring leert dat hierbij altijd twee of drie combinaties significant hoger scoren dan de rest. Op basis van deze uitkomsten formuleren we de belangrijkste kernvaardigheid waarmee jouw merk zich onderscheid. Dit wordt vervolgens gecombineerd met het referentiekader en de doelgroep tot een glasheldere merkdefinitie. Tot slot formuleren we de ‘belofte’ van het merk in een goede pay-off.

Stap 5: uitwerken merkdefinitie

Het stakeholder onderzoek wordt verwerkt tot een concept eindrapport. Deze bespreken we in een tweede gezamenlijke sessie. Tijdens deze sessie gaan wij gezamenlijk kijken welke emoties de ervaring van het nut los zal maken. Hierna stellen wij het definitieve eindrapport op.

Ook een merkpropositie uitwerken?

Onze beproefde methode zorgt voor een merkpropositie op basis van de unieke kernvaardigheid van jouw merk.

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.
Merkbelofte

Voorbeelden

Klik op de namen van de onderstaande relaties voor een beschrijving van de groeistrategie of merkontwikkeling die wij voor hen realiseerden:

“We worked with Cornelissen.Marketing together on a marketing project for a new product that needed much turn-around thinking and the setting up of a new marketing organisation. We enjoyed working together and brought the project to a succes.”

Dr. Jef van der Zel

Chief Scientific Officer, Cyrtina Dental Group

Toen onze vestigingsplaats en startdatum bekend waren, wilden wij zo snel mogelijk online gevonden worden. Dit is zeer goed gelukt door ons eerst zichtbaar te maken op de toonaangevende social media platformen. De website die Cornelissen.Marketing samen met Botterman Ontwerp voor ons heeft gemaakt communiceert duidelijk wie wij zijn en is bovenal gericht op de manier waarop potentiele relaties naar ons zullen zoeken. En dat is merkbaar, ons kantoor heeft een vliegende start gemaakt!

mr. drs. Inez Goossens

Notaris en naamgeefster , Notariskantoor Goossens

Eric is al jarenlang de vaste marketingadviseur van FlexOffiZ. Eric heeft een IT achtergrond waardoor hij als geen ander de perfecte mix van technologie en marketing kan bieden. 

Eveline van Daal

FlexOffiZ Nederland

Zelf aan de slag?

Wil je hier zelf mee aan de slag gaan? Schaf dan een van de onderstaande titels over merkpositionering aan. Wanneer je ze doorwerkt dan kom je zelf vast een heel eind. En anders mag je altijd ons nog eens bellen.