Kenmerken

Kenmerken worden in marketing ook wel aangeduid als producteigenschappen of dienstkenmerken. Het zijn dingen die typisch zijn voor het product of de dienst. Waar is het product van gemaakt? Waar bestaat precies de dienst uit? Wat kan het product? Welke functie vervult de dienst? De eigenschappen van producten of de kenmerken van een dienst zijn voor iedere klant hetzelfde; het zijn feitelijkheden.

Het vinden van het onderscheidende nut

Het nut dat door jouw klanten als onderscheidend wordt gezien, komt voort uit de kernvaardigheid van je merk. Deze kernvaardigheid ontstaat uit de manier waarop de beschikbare middelen, gecombineerd worden inzet. Om dit nut te vinden, moet je eerst alle kenmerken van de dienstverlening in kaart brengen, zowel voor de nieuwe als de aanwezige competenties. Kijkend vanuit de specifieke klant behoefte benoem je vervolgens bij ieder kenmerk een voordeel en het directe nut dat een klant hiervan zal ondervinden.

De combinaties van kenmerk – voordeel – nut herschrijf je vervolgens als stellingen en legt ze aan je klanten voor met de vraag; Wat is voor u het belangrijkste nut?

Er komen er dan altijd een paar duidelijk naar voren. Op basis hiervan kun je het onderscheidende nut benoemen.

Onze aanpak met betrekking tot dit onderwerp


Related Entries