Strategie

'Nuttig zijn voor de klant is de beste strategie'

Communicatiedoelstellingen bepalen

Voor groei dienen de communicatiedoelstellingen rekening te houden met de verschillende fases binnen de Customer Journey. Bedenk welke informatie over jouw merk men op bepaalde contactmomenten nodig heeft om hier uiteindelijk voor te kiezen. Hoe help je mensen in hun besluitvormingsproces?

Bereiken, boeien, binnen en behouden?

Om je merkbelofte zijn werk te laten doen dien je op effectieve wijze je marketingcommunicatie in te richten. In zijn of haar keuzeproces komt iemand op verschillende momenten in dit proces in contact met jouw merk. Voor de juiste communicatie op het juiste moment moet je:

  1. exact weten wie je wilt bereiken en via welke kanalen
  2. boeien met een duidelijke en unieke merkbelofte
  3. bezoekers binden voor wie deze belofte geldt
  4. online marketing en digitalisering inzetten om klanten te behouden

Bekijk deze begrippen hieronder in relatie tot de Customer Journey.

Customer Journey

Communicatiedoelstellingen en strategie

Er zijn steeds meer online middelen voor handen om in te zetten voor je communicatie. Het kan echter pas succesvol zijn wanneer je dit doet op basis van een strategie. Deze baseert zich overigens nog steeds op de oude volgorde die er vanuit gaat dat ze jouw merk eerst moeten leren kennen (Bereiken), er vervolgens een beetje van moeten gaan houden (Boeien) voordat je iets in (aankoop) gedrag kunt bewegen (Binden).

Communicatiedoelstellingen

Middelen voor het bereiken van klanten

Wanneer jouw potentiële klant zich nog in de oriëntatiefase bevindt kun je hem offline bereiken met PR. mond-tot-mond reclame, via drukwerk, bladen en televisie- of radioreclame. Online kun je denken aan:

  • het plaatsen van banners op relevante sites;
  • het werken met promoted posts op Facebook en LinkedIn;
  • korte Youtube filmpjes
  • en Adwords-campagnes op brede zoekbegrippen.

Middelen voor het boeien van klanten

Op het moment dat je in de keuzeset van de klant bent beland moet je er voor zorgen dat je hem blijft boeien met je content. Dit doe je door vanuit je merkconcept met contentmarketing een consistente stroom van communicatie te verzorgen die relevant is voor jouw klant.

Middelen voor het binden van klanten

Om klanten in te binden op jouw merk dien je hem op alle denkbare contactmomenten de mogelijk te bieden om zich aan je kenbaar te maken door contactgegevens achter te laten. Denk hierbij aan:

  • e-mail opt-in mogelijkheden op je website en social media uitingen;
  • call-to-actions naar landingspaginas’s op social media;
  • het aanbieden van webchat;
  • re-targetting van website en socialmedia bezoekers;
  • e-mailmarketing.

Middelen voor het behouden van klanten

Een klant behouden kost vijf keer minder dan het acquireren van een nieuwe maar denk ook eens andersom. Des te meer gemak je jouw klant aanbiedt bij het afnemen van jouw merk des te groter de kans is dat hij niet alleen blijft maar je ook aan anderen zal aanbevelen. Probeer zoveel mogelijk stappen van je dienstverleningsproces digitaal aan te bieden zodat de klant op de momenten die hij kiest hier gebruik van kan maken. Hier begint je merk echt het werk te doen omdat je in feite een deel van de dienstverlening naar de klant verlegt. De mogelijkheden zijn legio en wij helpen je er graag bij.

Communicatiedoelstellingen verschillen per fase van de customer journey

Communicatiestrategie

Kijkend naar de rol  van jouw merkbelofte in de Customer Journey van jouw beoogde klant, stellen wij een communicatiestrategie op. Een strategie die zorgt voor een groot bereik, die boeit en klanten zal binden en behouden.

 

“Eric is een gedreven merkstrateeg met enorm veel energie. Hij is een snelle, creatieve denker en kan goed luisteren. Zijn enthousiasme en bevlogenheid werkt aanstekelijk en zorgt ervoor dat mensen meedoen met veranderingen.”

Tessa Diependaal

Partner & Adviseur, iMonitoring

Zelf aan de slag?

Wil je hier zelf mee aan de slag gaan? Schaf dan een van de onderstaande titels aan. Wanneer je ze doorwerkt dan kom je zelf vast een heel eind. En anders mag je altijd ons nog eens bellen.

Communicatiehandboek:

Groeistrategie Ansoff

Essentie van communicatie:

Concurrentiestrategie Porter

Effectieve communicatie:

Kernvaardigheden Hamel & Prahalad

Toepassen multimedia:

Waardeproposities van Treacy & Wiersema

Laat je merk voor je werken!

Is je merkstrategie toe aan vernieuwing of wil je serieus aan de slag met het ontwikkelen van een (digitale) strategie? Zijn er misschien andere online issues waarover je advies wil? Neem dan een contact met ons op, wij laten je merk graag voor je werken.

Velden die gemarkeerd zijn met een * zijn verplichte velden.