Bereiken

Voor groei is het essentieel dat men je goed kan bereiken

Communicatie doelstellingen bepalen

Voor groei dienen de communicatiedoelstellingen rekening te houden met de verschillende fases van de customer journey.

Communicatiedoelstellingen verschillen per fase van de customer journey

Communicatieplan

Vanuit personas stellen wij een communicatieplan op basis van de customer journey dat zorgt voor een groot bereik, dat boeit en klanten zal binden en behouden.

Laat ons je een voorstel doen:

12 + 9 =

Bereiken, boeien, binnen en behouden?

Om met je boodschap de klanten te bereiken moet je merk goed gevonden worden. Het is relatief eenvoudig om effectieve marketingcommunicatie hiervoor te realiseren. Om je communicatiedoelstelling te realiseren moet je:

  1. exact weten wie je wilt bereiken en via welke kanalen
  2. boeien met een duidelijke en unieke merkbelofte
  3. bezoekers binden voor wie deze belofte geldt
  4. online marketing en digitalisering inzetten om klanten te behouden
Afb. Bedenk steeds dat je communicatiedoelstelling per communicatiefase zal verschillen (klik op de afbeelding voor vergroting).

Integrale digitale strategie

Er zijn steeds meer online middelen voor handen om in te zetten voor je communicatie. Het kan echter pas succesvol zijn wanneer je dit doet op basis van een digitale strategie.

Middelen voor het bereiken van klanten

Wanneer jouw potentiële klant zich nog in de oriëntatiefase bevindt kun je hem offline bereiken met PR. mond-tot-mond reclame, via drukwerk, bladen en televisie- of radioreclame. Online kun je denken aan:

  • het plaatsen van banners op relevante sites;
  • het werken met promoted posts op Facebook en LinkedIn;
  • korte Youtube filmpjes
  • en Adwordscampagnes op brede zoekbegrippen.

Middelen voor het boeien van klanten

Op het moment dat je in de keuzeset van de klant bent beland moet je er voor zorgen dat je hem blijft boeien met je content. Dit doe je door vanuit je merkconcept met contentmarketing een consistente stroom van communicatie te verzorgen die relevant is voor jouw klant.

Middelen voor het binden van klanten

Om klanten in te binden op jouw merk dien je hem op alle denkbare contactmomenten de mogelijk te bieden om zich aan je kenbaar te maken door contactgegevens achter te laten. Denk hierbij aan:

  • e-mail opt-in mogelijkheden op je website en social media uitingen;
  • call-to-actions naar landingspaginas’s op social media;
  • het aanbieden van webchat;
  • re-targetting van website en socialmedia bezoekers;
  • e-mailmarketing.

Middelen voor het behouden van klanten

Een klant behouden kost vijf keer minder dan het acquireren van een nieuwe maar denk ook eens andersom. Des te meer gemak je jouw klant aanbiedt bij het afnemen van jouw merk des te groter de kans is dat hij niet alleen blijft maar je ook aan anderen zal aanbevelen. Probeer zoveel mogelijk stappen van je dienstverleningsproces digitaal aan te bieden zodat de klant op de momenten die hij kiest hier gebruik van kan maken. Hier begint je merk echt het werk te doen omdat je in feite een deel van de dienstverlening naar de klant verlegt. De mogelijkheden zijn legio en wij helpen je er graag bij.

“Eric is een gedreven merkstrateeg met enorm veel energie. Hij is een snelle, creatieve denker en kan goed luisteren. Zijn enthousiasme en bevlogenheid werkt aanstekelijk en zorgt ervoor dat mensen meedoen met veranderingen.” Tessa Diependaal

Partner & Adviseur iMonitoring, iMonitoring