Engagement bij Dutch Marines Rowing Challenge 2015

door | sep 23, 2015

Engagement

Engagement tijdens een groot event

Starten in Rotterdam op 4 september en 12 september finishend tijdens de Great River Race in Londen. Daartussen een roeitocht van 350 kilometer om het 350-jarig bestaan van het Korps Mariniers te vieren en geld op te halen voor oud-mariniers die niet of met persoonlijke problemen zijn teruggekomen van een missie. Een korte beschrijving van de Dutch Marines Rowing Challenge. DMRC 2015: het klonk groots en het werd groots!

Hoe creëren we de meeste aandacht?

Cornelissen.Marketing werd gevraagd om online zoveel mogelijk engagement voor het evenement te creëren en traffic te generen naar de website. Hiervoor hebben wij eerst de middelen en kanalen in kaart gebracht en vervat in het onderstaande schema. Vervolgens gekeken hoe we de Online Content Machine (OCM) het beste konden aanspreken voor maximale engagement.

Wat is online engagement eigenlijk?

De definitie van engagement is als volgt: ‘een situatie waar een persoon zich betrokken bij voelt’. In marketingtermen betekent online engagement de mate waarin je klant zich online betrokken voelt bij jouw business en/of product. Des temeer personen zich bij dit evenement betrokken voelen des te groter de kans dat dit goed uitpakt voor het goed doel waarvoor aandacht wordt gevraagd.

Schema Online Marketing Plan voor zichtbaarheid, betrouwbaarheid en conversie

Uitluisteren van internet op thema’s

Vrijwel direct werd iMonitoring uit Lelystad bereid gevonden om als sponsor op te treden. De OCM is gebaseerd op hun software en zij stelde een account beschikbaar voor de duur van het evenement (en ver daarna). De eerste weken is uitgezocht op welke keywords internet het beste uitgeluisterd kan worden voor de volgende doelen:

  • Om vaststellen of en waar er bericht wordt over het evenement.
  • Om bronnen te vinden over het goede doel dat met het evenment gediend wordt.
  • Om te zien wie er zich actief met deze thema’s bezig houden (bronnen en beïnvloeders).
  • Om te zien of er ook ‘buzz’ is over de andere evenementen die worden aangedaan door de DMRC (Wereldhavendagen – Vlissingen 700 jaar – Great River Race).
Naast elkaar: rapportage bronnen en beïnvloeders

Verbinden met relevante volgers op Twitter

De OCM biedt de mogelijkheid om actief op zoek te gaan naar relevante volgers. Door de software te laten zoeken naar Tweets met daarin bepaalde ‘keywords’ die duiden op een mogelijke interesse in het evenement of het goede doel, wordt het mogelijk om deze Twitteraars op een efficiënte en effectieve manier te gaan volgen. Met de software is gemeten dat gemiddeld 1 op 5 personen is gaan terugvolgen waardoor het aantal volgers van @DMRC2015 gestaag doorgroeide naar iets meer dan 2.000 tijdens het event.

Terugvolgratio van 18% op Twitter

Zichtbaarheid via content curatie

Enkele relevante Twitteraccounts van de gevonden bronnen zijn in de aanloop van het evenement geretweet wanneer ze bepaalde keywords bevatte. Op die manier kwam de naam DMRC regelmatig online voorbij in combinatie met een relevantbericht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een twee met vooraankondiging van de Great River Race (waaraan direct na de oversteek is deelgenomen) of een tweet met het programma van Vlissingen 700 jaar. Ook dit leverde relevante volgers op en leidde ertoe dat de DMRC en op het hoogtepunt een bereik had van 708.000 Twitteraars!

Potentieel bereik van 708.317 twitteraars

Crossmediaal luisteren en delen

De grote oversteek vond plaats van 4 tot en met 13 september. Een periode waarin de informatie vanuit de berichtenstroom in iMonitoring consequent werd gedeeld via Facebook en Twitter. Dit om de volgers – veelal het thuisfront – op de hoogte te houden van alle buzz rondom de tocht en te betrekken in het delen van informatie. Er ontstonden mooie verhalen.

Twitter-reporters en een huwelijksaanzoek

Zo ontpopte een groep van de sponsor SYNTREX, die meereisde naar Londen, zich als twitter-reporters, volgden we de reis van iemand die op weg bleek te zijn naar haar huwelijksaanzoek en werden we geholpen door hele actieve supporters met een stroom aan beeldmateriaal en handige tips.

Herinneringen die het evenement meekleurde

Verschillende rollen voor Twitter en Facebook

Vooral tijdens het event bleek Twitter erg nuttig te zijn voor nieuwsgaring en Facebook voor het mee laten beleven van een groeiende groep volgers. Bij de finish in Londen werden de roeiers door iets meer dan 5300 personen gevolgd, die door veel op hun tijdlijnen te delen, zorgde voor een berichtenbereik van 266.172 personen met 280.284 klikken op de berichten.

5.306 Facebookvolgers en berichtenbereik van 266.172

Lessons learned

Terugkijkend hebben wij veel geleerd tijdens het event. Had het beter gekund? Zeker! Bij een volgende uitdaging van deze omvang zouden wij:

  • Nog eerder starten met het monitoren en delen van gevonden items.
  • Meer concrete conversiedoelen met elkaar afstemmen.
  • Meer conversie beter meten.
  • Meer content curatie via de engagement module inplannen voor zichtbaarheid goede doel.
  • Er voor zorgen dat iemand van het team ‘live’ bij het event aanwezig is.
  • Nog eerder starten met gepland delen van berichten met een verleidelijke ‘call-to-action’ voor traffic naar de website.
  • Overwegen om het bereik te vergroten middels betaald adverteren via Facebook.
  • Overwegen om het bereik te vergroten middels betaald adverteren via Twitter.
  • Meer afstemming met de PR van het event i.v.m. perscontacten en de webbeheerder i.v.m. conversiemogelijkheden.
De bikkels van de Dutch Marines Rowing Challenge

Bedankt Dutch Marines Rowing Challenge!

Het was voor mij persoonlijk een enorme ervaring om een evenement van deze omvang te mogen begeleiden. Ik voel mij ook vereerd om als niet oud-marinier toch als vrijwilliger mijn bijdrage te hebben mogen leveren. Diep respect voor de enorme uitdaging de DMRC is aangegaan en het enthousiasme dat er los is gemaakt bij zoveel mensen. Jullie mogen met recht zeggen: Mission Accomplished!

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Al sinds 1988 help ik ondernemers bij het ontwikkelen en behouden van een sterk merkimago. De ervaring heeft mij geleerd dat het centraal stellen van een duidelijke positionering essentieel is voor succes. Het herontwerp van het logo en de website zijn hierbij de middelen waarmee deze positionering het duidelijkst gecommuniceerd kan worden.

Met de dienstverlening van Cornelissen.Marketing ben ik in staat om de complete regie hierover te voeren en volledige invulling te kunnen geven aan de uitvoering ervan.

Dit met als doel om jou als ondernemer te helpen een sterk en samenhangend merk op te bouwen dat zijn waarde propositie effectief communiceert naar de doelgroep en daarmee bijdraagt aan de groei van jouw onderneming.