Het gemak van online brandmanagement

Regelmatig spreek ik ondernemers die merken als iets abstracts zien. ‘Huh, ben ik een merk?’ Bij merken wordt er gedacht aan Coca Cola, Apple, Disney, Heineken en iemand wordt bescheiden als het om de eigen bezigheden gaat. ‘We zijn Coca Cola niet!.

Merkwaarde ontstaat door beleving

Jaar na jaar werkt u aan de merkwaarde, vaak zelfs onbewust. U probeert immers zo goed mogelijk de toegevoegde waarde te leveren die u aan uw klanten beloofd heeft. Zonder dat u het beseft groeit uw bedrijf, dienst of product uit tot een heus merk door de manier waarop uw klanten dit op unieke wijze beleven en met anderen delen. Er bouwt zich dus langzaam merkwaarde op die zich gaat vertalen in meer klanten en betere marges wanneer je er zorgvuldig mee omgaat. Het is dus belangrijk om hierover te waken als ware het uw kostbaarste schat.

Controle op de beleving is de sleutel

Wanneer uw klanten uw merk op unieke wijze ervaren zullen ze dit met andere gaan delen. Door mond tot mond reclame is er interactie rondom uw merk. Een oud gegeven alleen anno 2015 vindt deze interactie veelal online plaats en wordt daardoor vaak door veel meer mensen gezien of beleefd. De informatie over uw merk wordt gedeeld op websites, fora, beoordelingssites en sociale media. Al deze online communicatie kan de beleving en het bewijs versnelt onder de aandacht van een steeds groter publiek brengen. Dit geldt zowel voor positieve maar ook voor negatieve interactie. Controle op de beleving van uw merk is daarom belangrijk.

Kwaliteitsperceptie is van groot belang voor de waardeperceptie van het merk

Start met online brandmanagement

Hoe houdt u nu controle op de wereld die steeds sneller lijkt te gaan? Begin met online brandmanagement is hierop het antwoord. ‘Maar wij doen nog niet zoveel online’ zult u misschien zeggen. Nou, u wellicht niet maar uw klanten wel:

  • 94% van de Nederlanders van 12 tot 75 jaar was in 2010 al op internet;
  • 98% van de internetgebruikers start zijn of haar zoektocht via Google;
  • 90% van de mensen kijkt niet verder dan de eerste pagina van Google;
  • 74% van de mensen kiest voor een merk waarover goede ervaringen te vinden zijn.

Starten met online brandmanagement is dus zeker geen overbodige luxe!

Waaruit bestaat online brandmanagement?

Online Brandmanagement is een oplossing waar het Marketing Dashboard invulling aan kan geven. De software maakt het mogelijk om:

  • doelgroeponderzoek te doen;
  • beïnvloeders in kaart te brengen;
  • concurrentieanalyses uit te voeren;
  • vergroten van het aantal relevante volgers;
  • beleving van de eigen merkcommunicatie te monitoren;
  • met content-curatie zichtbaarheid voor het merk te vergroten;
  • contentmarketing op basis van goede bronnen;
  • merkcommunicatie via online planning.

Moet u zichzelf wel zien als Coca Cola?

Toegegeven het budget van de frisdrankgigant is wellicht van een ander orde maar ook zij zijn ergens begonnen. De grootste stappen is Coca Cola pas gaan maken toen ze begrepen dat de beleving rondom het product in alles leidend in alles moet zijn. Ze zagen in dat een bedrijf zich daar consistent en contentieus mee moet bezig houden. Uiteraard zijn ze al wat langer bezig maar één voordeel heeft u dat zij niet hadden en dat is de mogelijkheid van online brandmanagement.

Coca Cola door de jaren heen
drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Online marketeer

Begon zijn loopbaan bij als vliegtuigbouwer bij Fokker. Stapte in 1988 over naar een softwarebedrijf in Naarden en is sindsdien werkzaam in marketing. Eric Cornelissen heeft ervaring opgedaan in diverse functies en verschillende branches.

Hij studeerde (deeltijd) technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en marketing (deeltijd) aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van de laatste studie is hij gestart met Cornelissen.Marketing.