Hulpmiddel om specifieke behoeftes te doorgronden

Luisteren en direct kunnen reageren op alles wat er door je doelgroep online over je merk gezegd wordt is al een paar jaar mogelijk. Onder diverse namen wordt hier software voor aangeboden: marketingautomation, social media monitoring, inboundmarketingsoftware, engagementtool, webcare, etc. Het is een relatief nieuwe categorie waarin de aanbieders zich proberen te onderscheiden door steeds nieuwe functionaliteit aan de software toe te voegen. Dit gekoppeld aan de diversiteit van namen maakt het voor de gemiddelde potentiele gebruiker niet gemakkelijker bij het bepalen van een keuze.

Online Monitoring- & Engagementsoftware:

Onderstaand filmpje maakt goed duidelijk wat er met dit soort software mogelijk is:

Het begrip ‘online monitoring- & engagementsoftware’ dekt wellicht het beste de lading om het soort software aan te duiden. Alle andere namen in de inleiding gaan meer richting de oplossingen die met deze software geboden kunnen worden.

Wie gebruikt deze software nu eigenlijk?

Dit is de kernvraag voor alles dat in de markt wordt gebracht. Welk probleem lost het nieuwe product op en voor wie? De online monitoring- & engagementsoftware biedt zoveel mogelijkheden tot interactie, dat deze vraag niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Denk bijvoorbeeld eens aan de verschillende gebruikers en het gebruik van een simpele tekstverwerker. Waar het voor de één een oplossing biedt om recepten te noteren en op te slaan, zal een ander er ingewikkelde rapporten mee schrijven, compleet met voetnoten, hoofdstukindelingen en bronvermelding. Hoe maak je nu het nut van online monitoring en engagement duidelijk en aan wie?

Werken met personas

Ontwikkelaars van software werken al heel lang met zogenaamde personas. In brainstormsessies worden er profielen van gebruikers opgesteld, die verklaren waarom zij de software op een bepaalde manier gebruiken. Personas zijn geen echte mensen, maar denkbeeldige personen die gebaseerd zijn op verwachte gedragspatronen en hun uiteindelijke doel. Elke individuele persona vertegenwoordigt een bepaald type gebruiker met afzonderlijke gedragspatronen en elke persona heeft een uniek doel. Door de gebruiker op deze manier in essentie te doorgronden, kan de ontwikkelaar gebruikersvriendelijkere software ontwikkelen.

Via personas naar een nieuwe doelgroep

De maker van het bovenstaande filmpje, iMonitoring uit Lelystad, stond aan het begin dit jaar voor de introductie van weer nieuwe engagementmogelijkheden binnen het bestaande pakket. Een goed moment om de positionering van een merk te heroverwegen. Door aan de hand van personas te verkennen welke oplossingen door de nieuwe software mogelijk worden en voor wie dit nut heeft, legden we al snel een grote groep van potentiële gebruikers bloot. Een groep met een specifieke behoeften die nogal afweken van de andere personas. De groep was zo groot dat besloten werd de om de nieuwe functionaliteit als apart product voor deze nieuwe doelgroep naar de markt te brengen.

Alles draait om de eenvoud

Voordat er aan de hand van personas verder werd gefilosofeerd was de monitoring- & engagementsoftware steeds als geheel bekeken. Dit betekende voor de gebruikers dat zij van alle beschikbare functionaliteit eerst de kennis op moesten doen, voordat ze een deel gericht konden toepassen. Maar wat nu als u als gebruiker niet bent geïnteresseerd in wat er over uw merk wordt gezegd, maar dat u liever werkt aan de zichtbaarheid ervan? De specifieke behoefte voor menig starter of ZZP’er is: gericht kunnen zoeken naar potentiële opdrachtgevers, met hen in contact komen en in zo min mogelijk tijd er voor zorgen zichtbaar te worden en te blijven.

iConnect: een soort van ‘My first Sony’

‘My first Sony’ was in de jaren tachtig de titel van een collectie eenvoudige elektronische apparaten, die tot doel hadden om de nieuwsgierigheid en interesse voor techniek te wekken bij de allernieuwste gebruikers: kinderen. Nu nog wordt dit begrip vaak geciteerd wanneer iemand voor het eerst kennis maakt met een compleet nieuw product. Door te werken met personas is een specifieke behoefte gevonden, waarvoor nu een nieuw merk wordt geïntroduceerd: iConnect. Het wordt gepresenteerd als instapmodel, dat nieuwe gebruikers eenvoudig helpt relevante volgers te vinden en deze aan zich te binden. Op basis van een Twitteraccount en RSS-feeds kan content worden verzameld, kunnen berichten worden klaargezet en volgers worden gevonden en verbonden. Een mooie uitkomst van een opdracht voor het herpositioneren van een merk: een compleet nieuw merk voor een duidelijke (en behoorlijk grote) doelgroep als bijvangst. Over de herpositionering van iMonitoring meer in een volgende blog.

Personas werken voor ieder merk

Het woord doelgroep duidt al op een communicatierichting. Het stamt uit de periode van de massacommunicatie toen er boodschappen naar de doelgroep ‘gezonden’ werden. Voor veel merken geldt, dat door goed te luisteren naar de markt er veel nieuwe mogelijkheden blootgelegd kunnen worden. Door dit te vertalen naar personas kan het wellicht voor u ook een interessante bijvangst opleveren.

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Online marketeer

Begon zijn loopbaan bij als vliegtuigbouwer bij Fokker. Stapte in 1988 over naar een softwarebedrijf in Naarden en is sindsdien werkzaam in marketing. Eric Cornelissen heeft ervaring opgedaan in diverse functies en verschillende branches.

Hij studeerde (deeltijd) technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en marketing (deeltijd) aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van de laatste studie is hij gestart met Cornelissen.Marketing.