De digitale wereld verandert snel terwijl het menselijk gedrag maar langzaam verandert

De digitale wereld ontwikkelt zich steeds sneller en onze directe omgeving is zeker de laatste jaren ingrijpend veranderd. Internet is zelfs voor velen inmiddels een eerste levensbehoefte geworden. Het natuurlijke gedrag van de mens is echter nauwelijks veranderd. De evolutietheorie leert ons namelijk dat dit maar langzaam gaat. We liggen nu met een iPad in een hangmat. maar volgens Darwin passen onze hersenen zich nu nog aan op basis van ervaringen van duizenden jaren terug. Dit gegeven maakt marketing zo boeiend. We hebben smartphones, tablets, digitale televisie, internet etc. maar hoe zorgt u er voor dat u al die nieuwe middelen zo goed mogelijk gebruikt? Hoe stelt u zeker dat de online communicatie van uw merk goed inspeelt op het gedrag van uw afnemers?

Van alleen zenden naar dialoog

De grootste verandering van de laatste tien, vijftien jaar is vooral de manier waarop organisaties met hun klanten communiceren. Veel marketingcommunicatie was (en is vaak helaas nog steeds) gebaseerd op massacommunicatie:
een doelgroep voor je product opzoeken, communicatie voorbereiden en… zenden maar! De opkomst van internet heeft gezorgd voor een enorme ommekeer: die van alleen maar zenden naar het aangaan van een echte dialoog met je klant.

De veranderde rol van uw organisatie

Uw afnemers verwachten dat ze op andere manieren met u in contact kunnen treden. Drie grote verschuivingen zijn zichtbaar in de interactie met uw klant:

  • een verschuiving van push naar pull, vindbaarheid gecombineerd met relevantie en geloofwaardigheid hebben meer effect dan de eenrichtingsverkeercommunicatie zoals die er was
  • een verschuiving van zenden naar het aangaan van een dialoog. Het luisteren naar de klant en de interactie worden van steeds groter belang
  • nieuwe samenwerkingen en co-creatie, de afnemers zijn niet meer een markt maar een middel om competenties te delen en te verbeteren
De kwaliteitsperceptie van het merk is van grote invloed op de merkwaarde

Merkonderscheid is perceptie van kwaliteit

Het model hierboven stamt al uit 1990 maar is actueler dan ooit. De kwaliteitsperceptie van uw merk speelt een belangrijke rol in de beleving van merkwaarde. De beleving van uw merkbelofte start al bij een bezoek aan uw website. Internet maakt het mogelijk dat uw merkbelofte ook meteen ervaren kan worden. U hoeft er niet eens bij te zijn. Ook voor bewijs dat uw merk zijn merkbelofte nakomt hoeft een toekomstige klant uw organisatie niet eens ‘live’ te beleven. Denk maar eens aan online reviews, dit zijn in feite tastbare bewijzen van door anderen ervaren kwaliteit. De mond-tot-mond reclame uit dit model werkt in de digitale wereld net als vóór het internettijdperk, alleen heeft het een veel groter bereik en daarmee veel meer impact.

Ervaren uw klanten wat ze verwachten?

In de praktijk wil dit nog wel eens met elkaar uit de pas lopen. Als ondernemer kunt u vaak zelf de ontwikkelingen net bijhouden maar hoe zit het met uw organisatie? Levert uw team en uw website de kwaliteit die uw klanten verwachten? Kijk nog eens naar het schema, uw merkstrategie, uw website en uw team en stel u zelf dan eens de volgende vraag: ligt alles nog in lijn en matcht de ervaring van mijn klant nog wel met zijn verwachting? Indien de het antwoord geen volmondig ‘ja’ is, dan start ieder verbeterproces eigenlijk met een herziening van uw merkstrategie. De meeste ondernemers hebben de neiging om meteen de middelen aan te laten passen. Echter, juist omdat de ontwikkelingen in de digitale wereld zo snel gaan kan een goed marketingplan u juist nu behoeden voor onnodige kosten en verkeerde investeringen.

Maar u heeft het al zo druk!

U herkent het vast: plannen maken we weer als er echt tijd voor is. Wanneer is dat? Het zal u toch niet gebeuren dat mensen minzaam ‘Jabadabadoe!’ roepen als ze aan uw merk denken? Er is tegenwoordig veel marketingexpertise beschikbaar, maak er gebruik van!

drs. ing. Eric Cornelissen

drs. ing. Eric Cornelissen

Merkstrateeg | Online marketeer

Begon zijn loopbaan bij als vliegtuigbouwer bij Fokker. Stapte in 1988 over naar een softwarebedrijf in Naarden en is sindsdien werkzaam in marketing. Eric Cornelissen heeft ervaring opgedaan in diverse functies en verschillende branches.

Hij studeerde (deeltijd) technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en marketing (deeltijd) aan de Vrije Universiteit. Na het voltooien van de laatste studie is hij gestart met Cornelissen.Marketing.